Minerálne látky v potrave

Minerálne látky nie sú o nič menej významné pre dobré zdravie ako ostatné živiny. Spomeňme len, že nedostatok železa, kobaltu a medi podporuje rozvoj málokrvnosti, nedostatok jódu vyvoláva poruchy činnosti štítnej žľazy, nedostatok vápnika a fosforu má za následok okrem iného chybný rast kostry. I sodík je prvkom veľmi významným, a to najmä svojou schopnosťou-viazať v tele vodu. Dnes už presne vieme, aké má byť denné množstvo jednotlivých prvkov v potrave, aby nedošlo k poruche.

Z najpotrebnejších minerálií napríklad vápnik je pre organizmus potrebný v dennom množstve okolo 1000 miligramov (mg). Fosforu treba okolo 1500 miligramov denne, železa 15 mg, sodíka až 4 g na deň. Všetko toto sa dodáva telu riadne vyváženou stravou bez toho, že by sme si uvedomovali príjem týchto látok.

Pri skladbe odtučňovacej diéty musí sa brať zreteľ predovšetkým na dve významné minerálne látky, a to vápnik a sodík. Vápnik je prvok potrebný nielen na stavbu kostry, ale sa zúčastňuje na početných pochodoch v tele. Má schopnosť udržiavať krvácavosť v normálnych hraniciach, zúčastňuje sa pri obrane organizmu a pod. Pri jeho nedostatku v potrave by mohlo dôjsť k niektorým neželateľným poruchám v zdraví. Vápnik v hojnom množstve obsahujú mliečne výrobky, vajcia a pod. Častejšie vsuvky mliečnych a tvarohových dní pomáhajú pri odtučňovacích kúrach zásobiť telo v dostatočnej miere týmto významným prvkom.

Naproti tomu prítomnosť sodíka v tele je pri tučnote neželateľná.

Sodík sa v potrebnom množstve, ktoré sa pohybuje v rozpätí 4—5 g privádza do tela vo forme kuchynskej soli. Z veľkej časti však toto množstvo telu nahrádza akýkoľvek pokrm, lebo spravidla v každej prirodzenej zložke potravy sa nachádza isté množstvo sodíka. Zvláštnosťou je, že na rozdiel od normálnych, zdravo vyvinutých ľudí v tele tučných sa hromadia sodíkaté látky, ktoré potom na seba viažu isté množstvo vody, čo tiež v značnej miere prispieva k rozvoju tučnoty. Je preto správne, ak pri diéte počas odtučňovania pokrmy menej solíme a to nielen preto, že tým zabraňujeme priberaniu na váhe, ale aj preto, že tým znižujeme chutnosť pokrmov a bránime vzniku početných chorôb z tučnoty.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *