Minerálne látky v potrave

Minerálne látky nie sú o nič menej významné pre dobré zdravie ako ostatné živiny. Spomeňme len, že nedostatok železa, kobaltu a medi podporuje rozvoj málokrvnosti, nedostatok jódu vyvoláva poruchy činnosti štítnej žľazy, nedostatok vápnika a fosforu má za následok okrem iného chybný rast kostry. I sodík je prvkom veľmi významným, a to najmä svojou schopnosťou-viazať v tele vodu.

Vitamíny a zdravie

Potreba vitamínov pre ľudské telo sa právom zdôrazňuje. Vyplýva i to z ich účinku na všetky telesné pochody. V početných výskumoch sa dokázal ich obrovský význam pre rast, obnovovanie buniek, obranu organizmu a ďalšie významné prejavy života, akými sú rozmnožovanie, pohyb a iné. Dnes už poznáme vyše 30 rozličných druhov vitamínov, ktoré sú potrebné pre normálny vývoj a činnosť ľudského organizmu.

Uhľohydráty – živiny „tukotvorné“

Uhľohydráty sú bežnou potravinou. Obsahuje ich najviac chlieb, cukor, zemiaky, múčne výrobky, niektoré druhy ovocia a ďalšie potraviny. Sú nesporne vždy príjemnou zložkou potravy, najmä ak sú chutne pripravené, napríklad vo forme cukrárskych výrobkov, zákuskov, rozličných likérov atď. Z týchto látok sa tiež najviac priberá na váhe, preto by ich mali v hojnej miere jesť chudí ľudia, rekonvalescenti po ťažkých a vyčerpávajúcich chorobách, ale vonkoncom nie tí, ktorí sa snažia zmenšiť svoju nadmernú váhu.

Tuky – zdroje energie

Drevorubači pri svojej ťažkej práci v horách v zime s obľubou jedia slaninu. Nie je to náhoda. Vychádzajú zo skúsenosti, že týmto pokrmom sa nielen dobre zasýtia, ale sú aj odolnejší proti zime. Je to pochopiteľné, lebo jeden gram požitého tuku vydá raz toľko energie ako gram požitej bielkoviny alebo uhľohydrátov.

Ako trávime potravu

Spracovanie prijatej potravy obstaráva tráviaca rúra, ktorá je svojej úlohe náležité prispôsobená. Potrava požutá v ústach a dokonale premiešaná slinami sa pažerákom dostane do žalúdka, kde sa mieša so žalúdočnými šťavami. Zmršťovaním stien žalúdka sa potom dostáva cez tenké črevo ďalej až do hrubého čreva a až do konečníka.

Bez vody niet života

Voda je takou dôležitou súčasťou potravy ako všetky doteraz preberané zložky. Ba možno povedať, že je ešte významnejšia. Dokázalo sa totiž, že bez potravy človek vie žiť i mesiac, bez vody prežije sotva jeden týždeň. Voda vytvára v tele prostredie, v ktorom prebiehajú všetky životné pochody od spaľovania živín až po odstraňovanie nepotrebných splodín.

Bielkoviny – stavebné látky

Je zaujímavé, že dospelý človek normálnej váhy má približne 12 kg bielkovín (prepočítané na 7CMkg telesnej váhy). Väčšina bielkovín sa sústreďuje vo svalstve kostry, v srdcovom svale, ako aj vo vnútorných orgánoch. Je pochopiteľné, že všetky tieto orgány pri svojej činnosti spotrebúvajú bielkoviny staré a zároveň si budujú nové, a to jednak zo zvyškov starých bielkovín, jednak z látok, ktoré dodávame v potrave.

Správnou výživou predchádzame tučnote

Systém nášho stravovania nezodpovedá požiadavkám správnej výživy. Prehrešujeme sa jednak tým, že sa u nás je priveľa kalorický výdatných jedál z cukru, múky, zemiakov, tučného mäsa, ktoré vedú k ukladaniu tuku v tele, teda k tučnote, jednak tým, že nepoznáme mieru v množstve požitého jedla a jeme viac, ako organizmus potrebuje na svoju činnosť a prácu.

Prečo a ako treba proti tučnote bojovať

Keďže tučnota nie je teraz nejako zriedkavý zjav, predstavuje závažný problém nie iba pre chorých, ale aj pre spoločnosť. Výskum tučnoty ukázal, že tučnota sa stáva u nás masovým zjavom. Celoštátny zjazd lekárov o výsledkoch výskumu tučnoty, ktorý sa konal r. 1960 v Karlových Varoch, vyniesol na svetlo zaujímavú skutočnosť, že asi 30% nášho obyvateľstva má nadmernú váhu, čiže trpí tučnotou vyššieho či nižšieho stupňa.

Následky tučnoty

Tučnotu chápu ľudia predovšetkým ako chybu krásy. Vyhľadávajú lekársku pomoc a snažia sa dodržiavať liečbu a diétu len preto, že sa zväčšili proporcie ich tela. Je správne, ak dodržiavajú liečbu a diétu aj z tohto dôvodu. No tučnotu treba liečiť z oveľa významnejších zdravotných dôvodov.